Hvad er Skovbadning?

Forbind dig med dine sanser i naturen

SKOVBAD KOMMER AF DET JAPANSKE SHINRIN-YOKU der opstod for over 30 år siden møntet på at afhjælpe folk i de Japanske storbyer, der er hårdt ramt af arbejdsrelateret stress og deraf dødsfald før tid. I Japan kan de nu få lægeordineret recept på skovbadning. Japanerne har en anderledes arbejdskultur end os og det er ikke unormalt at de arbejder 80-100 timer ugentligt på kontorer i storbyerne og kommer så at sige aldrig ud. Pga. overarbejde, når de ikke toget hjem og må overnatte i små kapsler på kapselhoteller, hvorefter de næste morgen, haster med deres overfyldte toge, tilbage til jobbet.

I EU ER OMKOSTNINGERNE TIL ANGST OG DEPRESSION I EU på omkring 170 Milliarder Euro, hvert år. I USA er omkostningerne på 210 Miliarder Dollars.
WHO kalder stress for det 21-århundredes sundhedsepidemi og der arbejdes på, at man nu og i fremtiden, hvor tallet af stressramte vil være stigende, finder metoder til at nedbringe stress, ikke kun for at sikre den enkeltes persons sundhed, men at bevare hele det sunde samfund.
Derfor har videnskaben nu fokus på Naturen som helbreder – Shinrin-Yoku – Skovbadning – da naturen har vist sig, via videnskabelige forskningsprojekter, at være yderst effektivt til at helbrede og gavne nedenstående. 

EFTERHÅNDEN ER LISTEN LANG MED HVAD SKOVBAD KAN HJÆLPER PÅ: Videnskaben, også i Danmark, har målt og verificeret, at skovbadning styrker immumforsvaret bl.a. ved at øge antallet af kroppens NK-celler (de celler der dræber kræftceller). Skovbad øger mængden af de proteiner der modarbejder kræft og bl.a. også hjælper med vægttab. 

Både danske og udenlandske forskere beskriver nu, at Skovbad i naturen kan afhjælpe depressioner, stress, angst, PTSD, og andre stressrelaterede sygdomme, der sætter sig i sindet og kroppen.
SKOVBAD SÆNKER BLODTRYKKET, sænker blodsukkeret, gavner hjertekarsystemet, stofskiftet, forbedre din koncentrationsevne, indlæringsevne og styrker hukommelsen. Skovbadet forbedre synet, øger smertetærsklen og giver simpelthen mere energi. Ved hjælp af spørgeskemaer, før og efter et par timers skovbadning, oplever folk mere velvære, overskud, glæde,og at de er mindre overvældede af problemer. Så alt i alt har det kun en positiv effekt.

En skovbadning kan have indvirkning på dig i op til 30 dage efter. Man siger, at for at få det fulde udbytte af skovbadning i forbindelse med stress, så kræver det jævnlige besøg i skoven, i haven, eller andet naturområde.

Hvordan gør man:

I SKOVBADNING – SHINRIN-YOKU LÆRER DU AT FORBINDE DIG MED DIG SELV via naturen med alle dine 5 sanser: Synssansen, høresansen, følesansen, lugtesansen og smagssansen. I skovbadning bevæger man sig stille og langsomt rundt uden at tale –  i en skov eller et andet naturområde, eller du kan sætte sig ned der, hvor du nu synes der er dejligt trygt og rart. Her er du guidet til at opleve med alle dine sanser, og kommer i en dyb afslappet tilstand, hvor du bliver forbundet med dig selv via naturen. Skovbadning kan gøres hele året rundt, hvor årstiderne har forskellige facetter at byde på.

VÆR ALTID KLÆDT PÅ TIL DET VEJR DU SKAL UD I, om det nu er en regnfuld sommerdag, eller en iskold vinter med klar frost og sol. 

Artikler:

Youtube

LÆS OGSÅ OM UDESIDNING I SKUMRINGEN. MÅSKE ER DET OGSÅ NOGET FOR DIG. 

Du kan kontakte mig på info@sinakalsboell.dk eller allerede nu booke dig ind på et hold.

Scroll til toppen

Vi bruger cookies for at kunne give dig den bedste oplevelse. Ved at bruge vores side accepterer du brugen af cookies.